POSITIVE vibes

Assalamualaikum :DD
Hai readers, how are you ? sihat ?
ucap "ALHAMDULILLAH" dulu kita. :)) heeee, rajin sudah aku updates post kebelakangan ni kan ? sebabnya blog jelah tempat untuk meluahkan rasa sakit yang terbuku di hati :')) haih maklumlahh, orang tengah tension dok belajar BM dari isnin sampai jumaat. but perkara biasa for student kan ?

well, mesti korang tertanya-tanya kan positive Vibes. well, pernah dengar kan ? kalau nda pernah pun teruskan sejalah membaca, Well, pernah cuba melakukan kebaikan ? atau pun berubah ke arah kebaikan ? contohnya dari yang bukak2 aurat pergi ke yang tutup aurat ? yang dulunya suka lepak2 yang sekarang akhirnya suka pergi majlis ilmu. atau pun yang paling ketara sangat, yang suka budaya barat tapi kini tidak lagi. ? pernah ?

pencorakkan langkah pertama kamu mesti PAHIT kan ? terutamnya bila kawan-kawan disisi tidak sependapat dan cuba mempersendakan diri kita bila kita berubah ke arah kebaikan. Aii maklumlah bila sesuatu benda yang sudah sangaaaaaaaaat sebati dengan diri kita, susah sangat nak dipisahkan semula. CUKUP SUSAH ! sebab apa ? sebabnya benda tu sudah menjadi suatu kebiasaan. tapi masih boleh dipisahkan yang penting sentiasa ISTIQOMAH dalam apa jua keadaan. :))

ok bila cakap perubahan ni, kita sebagai manusia tidak layak untuk menilai. Tahu apa tu menilai ? rasanya tau kan. mmng fitrah manusia suka menilai sedangkan dirinya sendiri dia tidak nilai. Perkara yang ingin di lakukan terutama sekali bila ke arah kebaikan, kita tiada hak untuk menghalang. sebab apa ? sebab kita ni sesama manusia dan bertitle kan "SEORANG PENDOSA" tidak putus2 kita melakukan dosa, setiap minit, saat, jam dan sebagainya. Tidak putus. paling lucu bila orang menutup aurat terus di cakap "INDA PAYAH LAH KAU PAKAI, JELIK" ohhh, jadi kalau buka aurat tu cantik lah ? bagi tunjuk dekat semua orang aurat tu cantiklah ? bagi tengok dengan golongan yang tidak sepatutnya tu cantik lah ? yaaaa saya akui, DIMATA MANUSIA SEGALA-GALANYA CANTIK apabila terdedah auratnya, tapi di mata ALLAH ? MALAIKAT? dan dimata para PENDUDUK LANGIT ? bagaimana ? pernah berfikirka kalau kita mati nanti, penduduk langit kenal kita ka ? Allah mau terima kita ka ? bgtu senang untuk menutup aurat tapi lucu pada pandangan orang lain, bagi aku, ianya bukan lawak untuk di ketawakan. itu perintah Allah, cantik tak cantik, belakang kira, apa yang penting ialah redha Allah. buat apa buat perkara yang tdk mndatangkan redha Allah ? bukan ka ia menjadi suatu perkara yang sia sia ? *FIKIR*

yang sedang berhijrah tuu, macam aku, well kita kan team Hijrah. so yang baru bermulaa hendak berhijrah tu dengar cakap aku, firstday berhijrah memang pahit, mcm2 fitnah di dengar, kita pun jadi bualan mulut orang saban hari. Bukan itu sahaja, tapi bahkan yang kawan jadi lawan, yang keluarga pun jadi mcam bukan keluarga. (Berdasarkan pengalaman sendiri) Jadi apa2 saja perubahan yang kita lakukan ke arah kebaikan, jangan biarkan keadaan yang mengawal diri kita. Bila keadaan yang mengawal diri kita, segala-galanya jadi amat rumit, sukar mau dilakukan jadikan DIRI KITA YANG ADA OTAK NI yang MENGAWAL KEADAAN bukan keadaan yang mengawal kita. FAHAM dokk? bila keadaan sudah yang menguasai diri, nah adalah tu NASIHAT BERACUN disekeliling. Ingat readers2 sekalian, NASIHAT BERACUN, bukan datangnya directly dari SYAITAN dan IBLIS sahaja, tapi ianya boleh datang dari iblis melalui KAWAN2 KITA, KELUARGA KITA, orang tersayang kita, oleh itu sentiasa lah berdoa kepada Allah semoga dilindungi daripda nasihat yang beracun. wujudkan suasana yang positif (POSITIVE VIBES) sebab selagimana kita berfikir positif, Dengan izin Tuhan, inshaAllah kita akan datanglah perkara-perkara yang positif. biarlah orang cakap2 perubahan kita, yang penting Allah suka dengan perubahan kita. Jadi biarkan orang mau cakap apa, dorang nda sedar, dorang sedang menderma pahala dengan kita, jadi biarkan dorang ok ? yang penting Allah suka, penduduk langit suka, malaikat suka, hati kita pun suka dan gembira dengan perubahan yang kita lakukan :)) jadi, corakkan langkah pertama mu :DD

semoga kita terus istiqomah dibawah keredhaan-NYA InshaAllah :))

Wallahu'alam
Assalamualaikum.
Cik Wani :D

Comments

Popular posts from this blog

First Segmen: #TeamFollowBack & Blogwalking .

Contest: Hijab, Lets wear it right.