Perjalanan.

Bismillahirrahmanirrahim,


Kita adalah seorang traveller!

Yess traveller. Kita hidup dalam satu kitaran hidup yang lengkap.

Lahir - kanak-kanak - remaja - dewasa - tua - Mati.

satu kitaran hidup yang bakal dilalui oleh semua orang.

Kelahiran kita yang sangat dinanti-nantikan banyak yang menyayangi diri kita kerana begitulah sucinya diri kita ini.

selalu dengar "Anak-anak syurga?"

Ya. bayi ketika kita bayi kitalah anak-anak syurga itu.

Namun semakin membesar semakin banyak kita pelajari sehingga kita tidak mendapat gelaran itu lagi. Lagi parah menempah nama gelaran "Syaitan." nauzuhbillah min zalik.

terlalu banyak yang kita temui dalam hidup ini, namun tidak ada satu yang dapat stay dengan kita selamanya. Kecuali mak bapa dan adik beradik yang lain mampu bertahan dan stay dengan kita. Ke mana lagi kita mahu larikan diri, mengadu nasib, meminta nasihat selain dari meereka yang hebat-hebat ini?

kita membesar, dapat ramai kawan, tapi kalau dalam ramai-ramai kawan tu kalau saturang pun tak boleh nak lawat kau masa kau sakit atau tolong kau masa susah, baik kau tak payah berkawan. Bukan senang nak cari kawan yang betul-betul sahabat. dan betul-betul sudi.

Ada yang berkawan sebabkan duit yang kau ada, bila kau tiada duit mereka akan blah begitu saja seperti kau ini sampah dan tidak berguna lagi. #FaktaAtauAuta?

Kau ada lah ramai kawan macam mana sekalipun, semasa dalam perjalanan hidup kau, semua tercicir hilang ntah ke mana. Bukan sebab apa, tapi masing-masing jumpa haluan hidup, mungkin juga telah jumpa kawan yang lebih baik dari diri kita ni. Sepanjang perjalanan tu lah kau nampak pelbagai ragam kawan yang kau ada. End up di akhir perjalanan (hembusan nafas terakhir) cuma seorang yang tinggal yang betul-betul sahabat dunia akhirat.

Sedikit-sedikit perlahan-lahan mereka hilang. Ya hilang.

Sebab itu, kita berkawan biar berpada-pada jika satu itu sudah cukup buat kau ingat pada Tuhan, itu sudah lebih baik.

Macam yang mula-mula smoochie katakan lah. Dalam ramai-ramai kawan, takkan semua yang akan stay. cuma family members yang betul-betul stay.

Akhirul kalam,
Jaga diri kita, jangan lalai. Semua sahabat2 yang pernah datang dalam hidupni merupakan Hadiah Allah untuk kita pelajari sesuatu bukan cuma di lihat dan terus menerus lalui benda yang sama.

Because second mistakes wasn't an accident but you did on purpose

know why?

Because we never learnt form the mistakes.

Salam sayang,
Smoochie

Comments

Popular posts from this blog

Tutorial Edit Gambar.

Smile

Hakikat sebuah Persahabatan