Netizen.

Bismillahirrahmanirrahim.


Netizen.

Ya netizen sangat berkuasa di media-media sosial.

Tidak mustahil ada yang bunuh diri disebabkan sekumpulan netizen-netizen yang mengecam setiap tindak tanduk orang lain.

Haipp!

Dear Netizen,

orang yang kamu kecam itu juga manusia punya hati, bahkan berTuhankan Tuhan yang sama. Diciptakan dari Tuhan yang sama, tapi kenapa kamu suka menyakiti orang lain?.

Apa saja berlaku, *Zappppp* masuk media sosial, confirm viral satu dunia.
oh Mannnnn, this is wrong! viral-viralkan keburukan orang adalah satu kesalahan. Dapat apa viralkan orang ni? Dapat dosa free adalah kan?

Media sosial memang sangat berpengaruh siapa yang tak tahan memang tewas oleh permainan media sosial. kau cuba lah upload gambar bogel, tengok dalam masa beberapa saat satu dunia boleh tahu, so does memviralkan keburukan orang lain share, tweet or any else maksudnya kau memberitahu satu dunia tentang kesalahan dia.

hmppp, cuba letak diri anda di tempat orang yang kamu viralkan.

Netizen kata dia cuba raih publisiti murahan.

Dia takkan dapat meraih publisiti murahan kalau, sekumpulan netizen ini tidak memulakan perkara-perkara bodoh seperti:

-screenshots, retweet, share dan sebarkan sampai kau search dalam google pun, itu lah isu nombor satu (Top searchs).

Netizen seperti ini pelik bin ajaib sebenarnya. mereka suka memperbesarkan perkara-perkara yang kecik. mereka kata orang itu cari publisiti murahan, tapi sekarang ni siapa yang mencari publisiti murahan sebenarnya ni? siapa?

Netizen kata cuba memperbetulkan apa yang salah.

Sis makan popcorn sambil ketawa sekejap. Haha! Apa yang sedang netizen betulkan ni? sis tercari-cari sekejap. Dia betulkan atau dia hebahkan?

Eh Agama apa yang cakap kalau betulkan seseorang itu perlu secara public? Auchh Man, kita kalau betulkan kesilapan orang bukan secara public, tapi mungkin secara PM, DM, Watsepp, wicet kita tegur secara baik-baik.

Netizen kata itu hanya lawak,

Oh baru sis faham kalau memburuk-burukkan orang, memperlekeh-lekeh kan orang itu adalah satu lawak jenaka. Tapi pelik kenapa sis tak boleh gelak eh? Cuba korang aib korang dihebah-hebahkan, diburuk-burukkan sampaikan satu dunia ni tahu, korang rasa itu lawak ka? *Tepuk dada tanya minda.*

kalau sis cerita pasal netizen ni, sampai esok hujung tahun pun tak habis lagi. So as a Netizen yang baik, kita kena lah ucap benda yang baik-baik, buat benda yang baik-baik, kata nak kumpul pahala lebih kan?

Ala sis tahu, dalam korang-korang yang baca ni mesti ada kaki bash, mungkin tengah pasang niat nak bash atau viralkan benda ni. Sis pesan awal-awal, ni cuma pandangan sis je, tak guna pun korang viralkan, tak dapat apa pun.

Lagipun sis ni dulu kaki bash juga, tapi selepas mematangkan diri dan diri ini semakin meningkat dewasa, baru sis faham dan perasan yang bash-bash orang ni tak dapat faedah pun. Award pun takdak. jadinya sis berhenti bash orang dan lebihkan buat kebaikan.

Kata Ustazah sis, sampaikan biar sepatah.



Salam Sayang,
Smoochie


Comments

Popular posts from this blog

Tutorial Edit Gambar.

Hakikat sebuah Persahabatan

Raya 18