Episode 2 : PKP, PKPP, yadaa yadaa, etc.

 Episode 2 of PKP written on PKP fasa entah yang ke-berapa ... 


Almost 1 year and half for us living with Covid-19 and endless mco, emco repeating over the year. 

Let's continue from the last episode part; 

So bila unimas keluarkan kalendar akademik yang baru, agak terkesima juga lah sebab everything not happen as what you want. 

Masa tu tengah fikir till when you going to stay at college? cuz 4 weeks has passed, you still stranded in Uni. Cuz you can't go anywhere. You've gotta stay at where you are. Ain't sucks tho? 

Tapi begitulah, langit tak selamanya mendung ada masa dia cerah juga, masa tu tiba-tiba je Kerajaan announce akan bawa balik student ke rumah masing-masing. Masa ni memang sedih lah sebab I am the one yang terakhir sekali kena hantar pulang ke Sabah. Member yang duduk semenanjung semua dah di hantar balik. Believe it or not I cry after all my stranded friend balik ke rumah masing-masing. 

Ingat lagi masa tu Ramadan 2020. For the first time since 2017, berbuka puasa sendiri-sendiri cuz member yang lain dah balik. Masa saying good bye to them I know already, this is might be the last time I met them. Balik bilik lepas hantar diorang I cry. I buka puasa sorang-sorang, literally everything I did was alone. Ada masa I berbuka with Ramena, one of my collegue masa tu yang very supportive and friendly and not to forget Dr Farah the sweetest felo and lecturer <3. Till the last day I stay at Cempaka (Nama Kolej dulu) masa tu rasanya 1 week after member duduk semenanjung dah balik. Barulah turn sabahan di pulangkan ke pangkuan keluarga. 

A bitter sweet memory tho kalau di imbau kembali. Feeling like "Lah macam ni je aku habis degree..." ha gitu lah. Gitu je kau bye bye kawan study kau since 2017. Mixed feeling tho and tbh I don't know what to feel that time. 



tambahan lagi, when you supposedly graduated end year of 2020, but then you have to admit no convocation ceremony. Graduate macam tu je lah jawabnya. Masa tu memang a bit shock juga, rasa macam we never think this thing will happen, this covid will give huge impacts towards everyone. 

dari segi nak mencari kerja, yang sudah berkerja dan sebagainya. Not to forget how hard it is nak mencari tempat intern masa tu. Very disaster yet memorable. 

Masa ni dah takde pilihan, nak graduate kena intern and the only internship place yang I dapat masa tu was at KKMM, pusat kat Putrajaya bukan yang negeri punya. very far from Sabah. masa tu teragak-agak juga nak intern jejauh ni tapi takde pilihan lain. Take it or leave it and berusaha lagi cari tempat intern lain. But me, pilih untuk take it sebab masa tu intern supposedly bulan 6 tpi dah tangguh ke bulan 8 and guess what I dapat tempat intern tu middle week of July very last minute. 

So bila dah start intern, masa tu pun pandemic dah start slowly nak di hapuskan lah kononnya. Tapi apa kan daya bulan 10, last month of internship masa tu Pilihan raya kat Sabah where everyone from Sabah yang balik mengundi join the campaign and pergi mengundi tpi balik tak ikut sop, there you go the case spike again and PKP start again. 

kinda sucks cuz I know this PKP will stranded me here in KL where I don't think I belong to stay here. Fikiran semasa itu lah. And on that time I dah memang agak I will not celebrate my Raya with my family next year which is year 2021 lah. (uhu, lama kan I hiatus setahun lebih uols) 

Know-know, pkp, pkpp, and etc. I officially an Alumni of UNIMAS. Mixed feeling. Tak tahu nak rasa apa, graduated as "Class of 2020", but with no convocation ceremony and guess what, janji manis yang ditaburkan oleh pihak uni saying that 

"You guys will have convo once the covid is redah" dalam erti kata lain nak tunggu fasa endemik yang masa tu tak tahu la bila akan endemik, dengan vaksin belum ada lagi, covid spike, sekatan jalan raya and what so ever lah, you guys must know 2020-2021 kinda sucks year ever.  

Not to blame anyone for the higher case everyday every week and every month. Felt so so sad cuz I wanna go back to my hometown as soon as my internship is done but then "Takdir berkehendak lain" 

Long-Short-Story ; 

On May 2021, I started my career as Customer Service agent under BPO company for telco services and it was 10 months disaster working with them. Mungkin sebab Customer Service line yang memang akan mencabar sedikit nak hadap ragam customer yang kadang macam malaikat, kadang macam firaun setan segala setan. But thats the nature of working. 10 months was enough and I decided to quit. (Kita cerita dalam episode lain bab kerja ni). Masa ni memang masih pkp, pkpp, kejap wfh kejap wfo tapi begitu lah kehidupan. 

Sebelum dapat kerja ni memang meroyan, mengsedih habis lah sebab nak balik kampung tapi tak dapat sebab yelah kena minta kebenaran polis, kena buat swab test and so on . Masa ni polis memang taknak bagi pun kita rentas negeri alasan sebab I am staying with my sister meskipun tinggl dengan kakak, I did not mean to stay for free. you get what I mean right? So bila tahu je tak dapat balik memang dah pasrah habis, give up habis dah memang berfikir okay takpe jom cari kerja. Masa tu lah dapat pengalaman kerja as Cust Service. 

Never know yang kerja as cust service sangat sangat berat dan barai. Lagi-lagi yang bahagian Inbound call. Sehari berapa kerat je yang call and cakap elok-elok. hahaha (Smile in pain, :'] ). Dan sebab drained sangat dengan kerja, I pun hiatus lah nak update kat blog. That's the reason there is no post at all during 2021.  

So in March 2022, I change my career as content moderator at one of big company juga lah. so far okay je kat sini but don't know till when I akan bertahan cuz I have decided to pursue my study to master in any future and did not decide nak tukar-tukar kerja lagi. Cuz changing job quite difficult tho. (Gonna write some story for this part too at next entry. ) 

So I think, to conclude everything during PKP and PKPP, yadaa yadaa and etc. Life is too short to be sad tho. Enjoy the moment and cherish the time you have cuz you never know tho what will happen in future and what future brings to you. So till we meet again my readers. <3 



All photo's credited to Google. :) 

With love, 

Smoochie_

Btw, this entry were made on 31/8/2021 ; 16:02pm and edited on 22/7/2022 ; 14:10pm 

Comments

Popular posts from this blog

First Segmen: #TeamFollowBack & Blogwalking .

Contest: Hijab, Lets wear it right.