Jalan Yg d Pilih

Satu ketika dlm mncari sesuatu dlm kegelapan hnya lmpu mnyak tanah yg mnyinari. bgun subuh ibu sudah teada d sisi. Abg plak tdk plang ke rumah. Ayah lagi belum balik dri lautan. Kak sdah tntu temankn ibu. melihat adk2xku 2 org etuu sdg nyenyak tdor ntah apa yg d mmpkn. subuh2x bgini larh msa tuk aku sdiakn sarapan tuk adk2xku. Cuma aku tertanya-tnya. mna ka perginy abg ?? subuh sudah menjelang tpi masi lgi pulang. Kalau ayah tahu pasti dyea akn marah. Aku sndiri tdk tahu apa yg sudah jadi terhadap keluarga nhe. 
sgala-galany b'ubah. satu demi persatu. kakak mngkin terlalu bosan hidup miskin. Adik2x plak smakin mmbesar smakin nakal. Abang pula mencari wang HARAM. kesian ku lihat ayah dan ibu. 
Aku slalu d banding2xkn dgn rakan2x yg lain d skula. tpi aku tahu meskipun aku miskin namun aku kaya dgn ilmu. aku antara pelajar yg terbaik mathematics n sains. ayah n ibu gembira melihat aku mmbawa blik sebuah piala dan sijil atas kmenangan ku d stiap kuiz maths n sains. Hnya perkara kicik nhe kak aku cemburu buta. Bgtu jga dgn abang. 
Suatu hari. Ayah tdk pulang ke rumah. S'malaman dia tdk pulang. Aku dan ibu mula risau. Kakak dan Abang tdk mengambil kisah. Aku saggup mnunggu ayah pulang d pulau tmpat perahuny berlabuh. Tiap2x petang ku tunggu . Pulang sajja dri skula sna larh tmpat ku melakukan kerja rumah . Namun ayah ttap juga tdk balik2x .. Aku mndapat berita ayah mungkin hilang d laut. Ibu menagis teresak2x. ibu hnya mmpu berserah dgn ALLAH tntang smua yg terjdi. tpi slpas sminggu ibu pula mnyusul ayah. Tnggal kmi 4 adk beradik. 
Kakak lngsung tdk mmperdulikn aku. Dia hnya mmbiayai persekolahan. Abang pula jarang sudah balik ke rumah. Dia akn blik ke rumah dan memberikan kammi duit utk mkn. mngkin kerana dndam pda kakak n abg aku blajar b'sungguh2x.. smpi ke menara gading. Aku snggup kerja Part Time d tmpat cuci piring spya dpt mmbiayai persekolahanku. Aku slalu dgr org2x kampung bckp tntang kmi. Itu mmbuat ku rsa btmbah dendam shingga lah aku berjaya msuk ke universiti. Stiap semester aku akan balik ke kampung itu pun kalaw ada duit beli tambang. Aku sedih bila mndapat tahu Kakak tlah mmilih jln tuk mnjdi G.R.O aku terkejut. Abg pula mnjdi keldai dadah. Ya Allah betapa sedihny aku time tu. 
Msa blik kmpung ari tu . aku terjumpa sbuah diari ibu, dia mncatat sgala isi hatiny dlm situ. smaada gmbira taw pun sdih. Hnya air mata yg mngalir . 
Aku sdih kerana jalan hitam yg menghantui kakak n abg. nasib lah adk ku, ku bwa bersama mlarikn diri. 
"Izzah x nak lunch karh ? tunang awak mnunggu tu" ku tersentak dri lmunan ku aku mengesat air mataku dan berkata "baiklah" adikku kini mnyambungkn plajaranny ke universiti of al-azhar. dyea mnjdi top student juga d sna sama spert aku yg hnya skula d univeristi malaysia. Kakak aku pula sudah meninggal 5 tahun yg lalu kerana terkena jangkitan HIV. Abang pula sudah mnghilangkn diri ntah ke mna. Smpi skrang tdk d jumpai. mngkin etuu lah Jalan yg mereka pilih. Jalan Hitam yg mmpunyai pnghujung yg mnyedih & mnyiksakn.  Aku sdah pun mnghabiskn pelajaranku hingga ke peringkat master. slpas nhe aku akn berumah-tangga pula. Adik pula bakal bergelar peguam syariah yg terkenal. Keinginan ibu melihat ku menjdi seorg Doktor yg mmpu mmbantu org lain tercapai. Keinginan ibu melihat adik berjaya dlm idup tnpa d sisiny juga tercapai.  Terima kasih Ibu. 
Terima kasih juga trhadap dendam ku slama nhe . 



HASIL REKAAN HAZWANI(SAYA SENDIRI) HARAP TERHIBUR.
 REKAAN SEMATA-MATA . 
SEKIAN SAMPAI D SINI SAHAJA. 
^__^


Comments

Popular posts from this blog

First Segmen: #TeamFollowBack & Blogwalking .

Contest: Hijab, Lets wear it right.